Saturday, October 29, 2011

masih ingat


masih ingat.first time ngar lagu nie, ketika menghadiri sebuah majlis ilmu bersama teman2.kami semua t'tarik ngan lirik n melodi lagu nie.bile balik je.terus cari lagu nie..hehe..betapa kuatnyer tendangan lagu nie.2-3 hari gak speaker di laptp nie dipaksa oleh ak memainkn lagu nie...dan today..lagu nie kembali semula pada speaker laptp ak..

nice song~


video

p/s: to my best friend...congrate.at last berjaya m'ggemgam segulung ijazah.sori x dpt pi.
to another friend.all the best for the interview ...moga segala urursan dipermudahkn..-_^~

Wednesday, October 26, 2011

CUKUPLAH AKU MENCINTAI DALAM DIAM ♥




Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)

Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.
Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu

Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )

Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)

If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way

“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)

HZ COPYPASTE FROM ALLAHSEEKER.BLOGSPOT.COM

Friday, October 21, 2011

persoalan yg pernah hadir dlm hidupku~

almost 4 years, ak berpijak dibumi UTM nie.t'kenang saat menjejakkn kaki ke menara gading nie.perkara pertama yg ak pikirkan adalah apakh kos yg ak ambik nie blh menjamin kehidupan ak 1 ari t? remote sensing.ye.seumur idup, ak x prnh m'ngar perkataan "REMOTE SENSING".sehingga r 4 thn yg lepas.jika diimbas.ak memilih kos nie bkn disbbkn minat.akn ttp ia didorongi oleh 3 main factor.firstly disbbkn name yg unik.mmbuatkn hati tertarik n menarik tuk didalami.seuatu yg baru.secondly,disbbkn dorongi oleh seorg manusia yg bergelar "abg kandung" n lastly disbbkn cita2ku tidak berapa direstui oleh mak.actually bkn x direstui cuma baginyer cita2ku t'sebut kemungkinan cabarannyer n tanggunjwbnyer t'lalu berat tuk ak galas.boleh ke ak berlaku adil 1 ari nanti?ditmbh ngan keadaan dunia skang.sehinggakn law skang blh dibeli ngan duit..tu r realiti.oleh kerna ak yakin nasihat seorg ibu tu adalah btui ak m'genepikn cita2 tu.kerna ak yakin pada kata2 yg berkata bahawa seorg ibu tahu ape yg terbaek tuk anak2nyer.kerna die tahu pe kelemahan n kekuatan kite.kerna die adalah seorg ibu. dan ak percaya minat boleh dipupuk dikemudian hari.

remote sensing. actually ramai yg x tahu ape tu remote sensing.ye.ia x segah bunyinyer ngar medic mahupn engineering..ramai yg bertanya, ramai jua yg berkata.'ko ambik kos ape?remote control ke?' 'boleh menjamin idup ko ke nanti?' 'ko dpt keja ke?ko t keja jadi pe?'
-antara pertanyaan yg sering ak ngar.

bermula dari zero.kosong pengetahuan ak dlm bidang nie.kemudian ia diisi n didorong oleh jasa manusia yg bergelar pendidik.menerokai ilmu statistik, fizik, math, atmosphere,microwave, ocean, meteorology,GIS, GPS,programming, sensor, satelite n airborne,.too many type of satellite such as LANDSAT,IKONOS,dll n di malaysia sendiri TIUNGSAT n RAZAKSAT.yg paling pntg ak pelajari adalah cara m'proses data2,image satellite,dll tuk benefit kpd manusia sejagat.tu antara ilmu yg ak kutip, sdg n terus kutip.kerna ilmu tidak akan pernah abis.

antara aplikasi yg dpt dilihat secara jelas adalah komunikasi,siaran lgsg spt worldcup.navigation. manakala dlm bidang ocean dpt mengkaji kawasan yg m'punyai ikan,batu karang, tumpahan minyak dll.for bencana alam.spt tsunami,tornado,landslide,flood dpt dilihat perubahan bumi dari atas(space).pemetaaan n etc..dan skang byk company governmnt mahupn swasta yg related ngan remote sensing.spt ARSM,IR Technic,ATSB etc.(untuk maklumat lanjut sila mtk tlg pak cik google)

kini ak semakin hampir ke penghujung matlamat ak dibumi utm nie.kate prof.M only left 22++ weeks before ak dpt m'genggam segulung ijazah sains gunaan(remote sensing).kini ak yakin yg x perlu tuk menyesal walu sedikit mane pn memilih kos nie.kerna ia mempunyai masa depan yg cerah.hampir 4 tahun ak belajar,mengutip,menggumpul segala mcm ilmu.

p/s:pada ak setiap bidang ade kekuatannyer tersendiri.dan ia melengkapi satu same laen.tu r keseimbangan idup.

Tuesday, October 11, 2011

misteri~

terdiam.kaku.buat sementara.otak mula berusaha.tuk mengingat kembali detik tu.adekah ia satu mimpi atau benar2 berlaku.kembali berfikir.cuba mengeluarkn memori hari-hari sebelumnyer.semakin cuba mengingatinyer samakin kelu ak dibuatnyer.apa sebenarnyer yg terjadi.adakah kejadian tu betul2 berlaku.apekah hikmah @rahsia yg tersembunyi.
menjadi tanda tanya...
mula timbul berbagai2 persoalan dan tafsiran oleh diminda ku..
hanya apaNya ak berserah...

p/s:berdoa agar dpt menjaga sekeping hati nie ngan sebaik yg mungkin...
t'ingat kate seorg sahabat..katenyer kite cm ade 1 je hati.
so benda yg satu@sekeping nie amat r sgt r bernilai...=)

Monday, October 10, 2011

khas tuk insan yg ak sayangi~


hadirnyer mereka..mencorak idupku.
mengajar ak nilai yg berharga.
kemanisan bersama

jua..
jam,minit dan saat..
kepayahan yg kite rentasi
mengukuhkan ag ikatan nie
semuanyer
tercipta dlm cip memori

sggh ak amat menyanyangi insan bertiga nie..

biar same2 susah...
biar juga same2 sedey
dan biar juga same bergembira..
tu r nilai yg sebenar..

p/s:khas tuk awak,kamu dan insan yg selalu disisi saye...
(hada.akita.nay)




cakap x serupa bikin!!

*emo...

takdir menemukn ak ngan makhluk bumi nie..
sggh x sangka perangai berubah sekelip mata..
segalanyer terbongkar...byk perkara berlaku
satu demi satu terungkai

api ngan api tidak mungkin terpadam..
ak ketahui akn hakikat tu..lalu cb menjadi air
ngan harapan dpt memandamkannyer
bukan tunggul yg hanya berdiam diri!!

tp hakikatnyer ak makin sedar.
makin jelas dimata..
kata2 yg diucapkn padaku
hanya sekadar kata yg lahir pada mulut..
yg disampaikn melalui mesej..
ibarat spt
cakap x serupa bikin!!!!!!


*beremosi....

Wednesday, October 5, 2011

luahan pagi2....

tet..tit..tet..tit...(try imagine bunyinyer) satu detik ke satu detik jarum jam nie dok melangkah..
nk je ckp STOP!!!tp realitinyer x mungkin sama sekali. sdg memandang jam loceng ngan pandangan sinis.-___-....

tommorrow will be the day that each of student need to present their topic for final project.and right now i'm still dlm dilema...konfius'ing....

need to think..otak sila buka besar cket.bukan cket tp buka seluas2nyer berpikir..need to think how to solve the problem.need to think secara rasional.adakah anda yakn mampu wat tajuk nie.??question for myself.

tepuk bahu kanan...ckp "awak leh lakukannyer"...heheeh(motivasi pagi tuk diri sendiri)

p/s:pandang jam loceng.k mari kembali fokus balik.


Sunday, October 2, 2011

*tersentap

ak kembali ke pangkalan jalan.hmm.isi tersiratnyer ak kembali semula ke sini tuk memuntahkn segala emosi yg terjadi pada hari nie.bunyi mcm drastik je.tp x r se"drastrik" sgt.honestly.yes,it is.k.x phm.sbnrnyer x reti sgt nk menggambarkan emosi.so wat2 r paham. the point of today is my heart or else hati.hati yg ade didalam badanku nie..agak tersentap membaca *tajuk, melihat **gambar serta menggunakan jejari yg x berapa runcing nie dok menekan mouse "next..next..then next..image kat pesbuk nie"(try imagine k)

*=pengguguran janin yg berleluasa di tmpt yg byk kepura-puraan singa
**=byk janin yg sdh x bernyawa dimandikn dan dikafankn..

tuk tatapan tekan nie tp peringatan kalo sggp tuk menatapnyer shj layak dok menekannyer.

yup.mmg perempuan nie cpt emosi.cket2 nk nanges.cket2 air mutiara gugur.tp tu r perempuan.hawa.wanita.women.tp ak btul2 x phm.org yg lakukan nie perempuan yg ade emosi x??pengguran janin yg berleluasa.yg skang dh terlampau terang.smp tahap dh x yah guna lampu spotlight dh.malu!! x de lgsg.sayu tgk.

haiwan pn tahu sayang anak..

images nie ak copet
dari movie TARzaaN Disney.


citer Tarzan nie..ak msh ingat smp skang yg pernah terbaboomm(meletup) di pawangam zaman ak budak kecik yg sopan.erk..*-_-.cuma dialog dlm tu je ak lupa.jalan citer ak ingat.kalo x ingat.pi tgk video die.lagu die pn ak ingat.siap di"translate"kn oleh pak cik zainal abidin.(kalo x silap ak r)
*lihat betapa kuatnyer ingatan ak..-_^..


video


jujur n ikhlas dlm lubuk hatiku..ak rasa takot bile pikirkn masa yg akn dtg...

p/s: t'ingin mkn ais krim malaysia..windu sgt!!...ak x jumpa kat dlm bumi UTM nie!!*emo..sape ade nmpk sila roger ak secpt mgkn....


x mo yg macam nie tau!!


NAK YG MCM NIE!!!
(k demand lbh)